ایران و جهان در آینه تاریخ
Date:1397/12/6 Visitor: 2395


همایش ایران و جهان در آینه تاریخ  در روز های یازدهم ماه فوریه در تالار مرکزی دانشگاه صوفیه افتتاح شد و در ادامه پنل های مختلف آن در سالن های دیگر دانشگاه ادامه یافتند. دانشگاه ملی صوفیه و مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی مجریان این همایش بودند و دانشگاه علامه طباطبائی دبیری این همایش را برعهده داشت. دانشگاه های گیلان و انجمن تاریخ از جانب ایران از نهادهای حامی این همایش بودند. ریاست همایش را پروفسور ایوو پانف بر عهده داشت، دبیری علمی همایش بر عهده دکتر نعمت الله ایران زاده و دبیری اجرائی همایش بر عهده دکتر علیرضا پورمحمد بود.

بیش از 150 مقاله از 20 کشور به همایش ارسال شد که بیش از 60 مقاله به تصویب هیات علمی همایش رسید و40 مقاله برای ارائه در همایش انتخاب شد.

در آیین افتتاحیه همایش به ترتیب پروفسور 'ایوو پانوف' (Ivo Panov) رئیس همایش و بخش ایرانشناسی دانشگاه صوفیه، دکتر 'نعمت الله ایران زاده'  دبیر علمی همایش و رئیس دانشکده ادبیات و زبان های خارجی و الهیات دانشگاه علامه طباطبائی، پروفسور'ماریا استویچوا'(Maria Stoicheva) معاون دانشگاه صوفیه و دکتر آنگل اربتسف ایرانشناس و مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه بلغارستان، 'محمد جواد رسولی' سفیر ایران در بلغارستان، دکتر 'عبدالله نوروزی' عضو هیات رییسه مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی و دکتر صفائی رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان سخنرانی کردند.

محورهای اصلی این همایش دو روزه زبان و ادبیات، تاریخ و باستان شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، هنر و نسخ خطی بود.